امروز سه شنبه, 29 خرداد 1397 - Tue 06 19 2018

• بازدید: 101

هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان باغملک

باشگاه کوهنوردی کیان قلعه تل

"نخستین پیمایش خط الراس کامل کوهستان منگشت به طول ۱۰۰ کیلومتر با صعود به همه‌ی  قله‌های معروف آن"

از روستای فالح و قله قارون (قله خدا) به روستای اژگیل ایذه و قله‌ی منگشت.

نفرات شرکت کننده در این پیمایش:

۱- عباسعلی اژدری ۲- وحید کیانی مقدم ۳- فرید کیانی مقدم

شروع پیمایش:

پنجشنبه ۲۷ / ۲ / ۱۳۹۷ ساعت۱۵:۰۶ روستای فالح،  چشمه و باغ ایوک

پایان پیمایش:

سه شنبه ۱ / ۳ / ۱۳۹۷ ساعت ۱۱ روستای اژگیل ایذه

مجموع تقریبا پنج روز و پنج شب

"کوهنوردی تلاشی بسیار شگفت انگیز و بسیار شخصی است؛ شگفت انگیزتر و شخصی‌تر از آن که با حسادت‌های کم اهمیت و چشم و هم چشمی لکه دار شود"... ( اد ویسترز )

سال‌ها بود که با باز کردن در خانه و دیدن ستیغ منگشت سوداي پیمایش کامل آن را در ذهن می پروراندم. با تلاش‌های نافرجام گروه‌ها و باشگاه‌های شهرستانی و استانی برای پیمایش کامل کوهستان سترگ منگشت انگیزه‌مان برای اتمام این پروژه در اولین تلاش بیشتر و نیروی محرک کارمان شد.

منگشت فقط یک قله در مجاورت شهرستان ایذه نیست؛ بلکه رشته کوهی است که از شرق ایذه شروع شده و تا مرزهای کهگیلویه و بویر احمد امتداد می‌یابد.

منگشت در بیشتر طول خود به صورت یک مرز طبیعی بین شهرستان‌های ایذه و باغملک کشیده شده است و طول تقریبی آن به صورت خط هوایی تقریبا نزدیک به ۶۰ کیلومتر و طول پیمایشی آن با توجه به پهنا نوع مسیر و تعداد قله های انتخاب شده متغییر و به بیش از ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

این رشته کوه در زاگرس میانی قرار دارد و همانند آن دارای راستای شمال غربی - جنوب شرقی است.

تیم شرکت کننده در این برنامه تجارب زیر را در پیمایش خط الراس داشتند:

1-  پیمایش کامل خط الراس دنا

2-  پیمایش خط الراس مرکزی دنا  از سی سخت به خفر

3-  پیمایش خط الراس مرکزی دنا به صورت رفت و برگشتی از خفر به خفر

4-  پیمایش خط الراس فرعی دنا

5-  پیمایش بخشی از خط الراس علم کوه از لشکرک تا علم و مرجیکش

و به عنوان تمرین و آمادگی قبل این برنامه اولین پیمایش خط الراس اسپیدون را با طول بیش از ۴۵ کیلومتر در اوایل اردیبهشت ماه اجرا کرده بودیم.

مسیر رفت با وسیله نقلیه:

۱-  قلعه تل ۲-  ایذه ۳- دهدز ۴- روستای فالح ۵- ایوک

مسیر برگشت با وسیله نقلیه:

۱- روستای اژگیل ۲- شهر ایذه ۳- شهر قلعه تل

خلاصه پیمایش:

روز اول :

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۱۵:۶ از باغ و چشمه ایوک در ارتفاع ۱۵۷۶ متری حرکت خود را شروع کرده و بعد از گذر از شیب ملایم دره مجاور و با افزایش ارتفاع به منطقه  چهل و یک خونه رسیدیم که آب به وسیله لوله از چشمه ریزک تا آنجا کشیده شده بود. بعد از آب برداری و استراحت و گرفتن اطلاعات تکمیلی از آقای اورند حسینی راه خود را ادامه داده و با صعود و گذر از مسیر مال رو در زیر سایه درختان بلوط و کنار بوته های خرکول به وارگه ریزک رسیدیم. کمی بالاتر و در زیر چشمه‌ی پا توه ای (patovei)  در ارتفاع ۲۵۲۰ متر  و در ساعت ۱۹:۵۲ شب مانی اول را داشتیم.

روز دوم:

ساعت ۸:۲۷ با آب برداری از چشمه پا توه ای به حرکت خود ادامه دادیم و با عبور از چشمه‌ی اهسل (ehsel)  و طرح‌های کرفس محافظت شده با صعود از یک دهلیز ساعت ۱۱:۷ بر بلندای اولین یال مسیر،  تیل جالونگه به ارتفاع ۳۱۱۰ متر رسیدیم. نوشیدن چای، استراحت کوتاه و ادامه مسیر از فراز یال جالونگه، فرود به گردنه و منطقه‌ی وارچویلی و صعود به بلندای یال اصلی خط الراس رسیدیم محلی که یال سرقوچ را از قارون جدا می کند. گردنه بالای دره دراز،  ناهار و استراحت.

کوله ها را همانجا گذاشته و با کوله قله حرکت کردیم در ساعت ۱۷:۰۶بر بلندای بلندترین قله خط الراس منگشت قله‌ی قارون (قله خدا) به ارتفاع ۳۶۱۳ متر ایستادیم. مسافت پیموده شده تا اینجا ۱۴/۶ کیلومتر بعد از گرفتن عکس یادگاری و سرود ملی به سمت گردنه فرود رفتیم. به محل کوله پشتی‌ها رسیدیم و از طریق گردنه‌ی کوگ دون (kog doon) وارد دشت سرقوچ شدیم و در کنار چاه آب شب مانی دوم را داشتیم. ارتفاع ۳۰۳۵ متر ساعت ۲۰:۳۹ شب.

خاطره: همان شب گله گرگی که کمی جلوتر از ما حرکت می‌کرد چندین راس از گوسفندان عشایر را دریدند.

روز سوم :

بعد از خوردن صبحانه و با گذر از عرض دشت در ساعت ۷:۳۶ با صعود از شیب تند و ریزالی به قله ۳۳۰۲ متر جنوب سرقوچ مشرف به دره و جاده گندمکار صعود کردیم،  مسیر رفته را باز گشته و در وسط دشت با جمع کردن کمپ و کوله به دوش از یال جنوب غربی با شیب تند بر بلندای قله ۳۳۲۰ متری هفت شهیدان ایستادیم.

نمایی کامل از دشت سرقوچ و دره سیروک و دور نمایی از مسیر طولانی خط الراس که انتظارمان را می‌کشید.

از طریق دره جنوب غربی و یک ریزال نچندان مناسب فرود آمده و در ساعت ۱۴:۰۵  وارد سیروک شدیم. ارتفاع ۲۸۵۰ متر به محل از پیش انتخاب شده در کنار وارگه آقای بناری رفتیم،  ناهار استراحت و برپایی کمپ سوم.

ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه از مسیر دهلیز بالای سیروک از راه مالرو وارد دشت خشک شدیم طول آن را پیمایش کرده از راه مال رو  ریزالی و با شیب متوسط دشت خشک بر گردنه گندمکار سوار بر یال قله پس شونه شدیم یال را در جهت شمال غرب ادامه داده و در ساعت ۱۷:۴۰ دقیقه بر بلندای ۳۳۰۰ متری قله‌ی پس شونه ایستادیم. عکس،  نقطه جی پی اس و فرود از قله و عبور از دشت خشک و رسیدن به محل کمپ در سیروک و شب مانی سوم.

روز چهارم :

ساعت ۸:۳۰ حرکت از سیروک از مسیر مالرو به سمت چهار بازار، ساعت ۱۲:۱۳ با عبور از چهار بازار به گردنه بالای شیوند رسیدیم با ثبت نقطه گردنه در جی پی اس از شیب تند قله مجاور صعود کرده و با فرود از آن وارد منطقه آدگار برای آب برداری از چشمه‌ی آن شدیم، ناهار و آب برداری از چشمه و ادامه مسیر و عبور از شیب تند و گذر از چند گردنه ریزالی و صعود از یال سنگی در مکانی مناسب و در زیر قله سر پلی در ساعت ۱۹:۴۵ و ارتفاع ۳۲۰۰ متری شب مانی چهارم.

وضعیت آنتن دهی تلفن عالی.

روز پنجم:

ساعت ۸:۵۵ با صعود به قله سرپلی ( sar peli) با ارتفاع ۳۲۵۴ متر به راه خود ادامه داده و با عبور از برف پیر بزرگ و برف پیر کوچک با ارتفاع ۳۱۴۱ متر و چندین صعود فرود کوتاه دیگر به گورآب بره شور رسیدیم ساعت ۱۱:۵۵ نهار،  استراحت و آب برداری از منطقه سه چاه. صعود و عبور از چند قله فرعی ساعت ۱۴:۱۲ به قله‌ی گره اسپید با ارتفاع ۲۹۸۸ متر رسیدیم فرود آمده و با ادامه یال و عبور از گردنه بالای تنگ آبی به زیر قله فرعی قبل غلاجیک رسیدیم از چند متری قله آن را دور زده فرود و در ساعت ۱۷:۵۵ دقیقه بر فراز قله ۳۰۰۰ متری غلاجیک ایستادیم شوق پایان کار انرژی مان را زیاد و خستگی را از تن به در کرده بود از قله فرود آمده و صعود فرود قله بعدی و رسیدن به گور آب قبل قله اصلی منگشت ایذه کمی استراحت و ادامه راه و در ساعت ۲۰:۲۰ دقیقه صعود به آخرین قله اصلی خط الراس منگشت، قله منگشت ایذه به ارتفاع ۲۹۴۵ متر.

سرود ملی،  عکس یادگاری و ارسال پیام پایان کار برای همنوردان چشم انتظار.

از قله فرود آمده چندتا قله فرعی را صعود کردیم و از طریق دره ای با شیب تند و دست به سنگ های متوالی به چشمه آب هرمو رسیدیم. شب مانی پنجم.

روز ششم خروج از خانه و پنجم پیمایش :

صبح بعد از خوردن صبحانه و فرود و عبور از تنگ برف کشان و از مسیر مال رو به جاده بین اژگیل و روستای آب خیگان (O khigoon) جایی که آرش کیانی گرامی با ماشین انتظارمان را می‌کشید رسیدیم. ساعت ۱۱:۴۴ پایان ۱۰۰ کیلومتر پیمایش کوهستان منگشت.

با تشکر از :

آقای آرش کیانی جهت حمل و نقل از قلعه تل به فالح و برگشت از اژگیل

تشکر از  هوشنگ کیانی عزیز برای در اختیار قرار دادن دستگاه جی پی اس خود به تیم ما

تشکر از کورش بهمنی گرامی برای همراهی و تدارکات تیم.